Zoeken

'Op-hok': Wat nu?!

Bijgewerkt: apr 17




Al meerdere weken zitten we ‘op-hok’, voor een groot stuk teruggeworpen op onszelf en eventuele huisgenoten en dit zorgt wel eens voor spanningen, piekergedachten… En de onzekerheid over het verdere verloop en al het menselijk leed dat ons bereikt doen er nog een schepje bovenop.

Wat nu? In deze blog geef ik enkele tips om wat rust te vinden en deze woelige tijd door te komen.

Basisstructuur

Zorg voor een basisstructuur, zo vermijd je dat je doelloos gaat rondlopen en hierdoor hervalt in gepieker, nervositeit…

Wees selectief

Informatie is een belangrijk gegeven om weer een beetje grip te krijgen, maar een te veel kan de onrust net doen toenemen. Daarnaast is de informatie soms tegenstrijdig, mist deze context, zijn niet alle bronnen even betrouwbaar en kunnen krantenkoppen het wel heel scherp stellen. Wees dus selectief in wat je binnen laat en hoeveel je binnen laat.

Geef ruimte

Geef jouw gevoelens ruimte. Laat ze zijn wat ze zijn: zonder oordeel, zonder ze vast te pakken en erin te verzwelgen en zonder er een strijd mee aan te gaan. Elk gevoel heeft recht om te bestaan. Hoe meer je erin slaagt om een gevoel te laten bestaan zonder oordeel, hoe sneller dit gevoel zijn grip verliest. Hoe meer jij er jezelf tegen verzet en hoe minder bestaansrecht je aan je gevoelens geeft, hoe harder ze zullen komen aankloppen. Geef ook mensen uit je omgeving de ruimte om hun gevoelens uit te drukken. Iedereen reageert anders en ervaart andere gevoelens. Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen beleving.

Adem

Angst, stress… kunnen onze ademhaling verstoren. We gaan dan hoger en oppervlakkiger ademen. Wat dan weer kan zorgen voor een benauwd gevoel en spanning kan verhogen. Doe regelmatig wat ademhalingsoefeningen om je ademhaling terug te reguleren. Ook mediteren of yoga kunnen helpen om de rust weer wat te herstellen.

Dialoog

Door op elkaars lip te zitten en afleiding voor een groot stuk wegvalt, kunnen ergernissen extra hard de kop opsteken. Ga een open dialoog aan met elkaar: “Bespreek conflicten, zonder verwijten te maken. Spreek vanuit behoeften, zonder te verwachten dat de ander hieraan moet voldoen. Ga eventueel rond de tafel zitten om (nieuwe) afspraken te maken in deze veranderde situatie, waarin met iedereen rekening wordt gehouden.”

Leef

Zoek dingen die je graag doet en maak hier tijd voor. Dingen waarvan jij het gevoel hebt dat ze jou ‘in-leven-zetten’, die jouw hart doen opspringen. Het vraagt misschien wat creativiteit in deze tijd, omdat je misschien naar nieuwe wegen moet zoeken. Maar vertrouw erop dat die er zijn.

Zoek hulp

Geraak je er zelf niet uit, heb je nood aan een babbel of aan sociaal contact. Zoek dan contact met iemand: Je kan bijvoorbeeld, een vriend(in) bellen voor een babbel of een luisterend oor of een professionele hulpverlener raadplegen.

Dit zijn twee manieren waarop ik jullie probeer bij te staan in deze woelige tijd: - Facebookgroep “COVID-19: Samen sterk!

- Gratis noodgesprek Corona


Andere mogelijkheden: - Tele-onthaal: 106 of https://www.tele-onthaal.be/

- Awel (voor kinderen en jongeren): 102 of https://awel.be/over-awel/wat-we-doen

- Hulplijn 1712: https://www.politie.be/5910/nieuws/hulplijn-1712-in-tijden-van-corona-crisis

24 keer bekeken

© Impulsa 2020 - privacy

BE 0877 248 105